- Verslag van het bestuur
Jaarlijks
In 2021 heeft de stichting zich in beginsel beziggehouden met het uitvoeren van haar algemene doelstelling:
- : het bevorderen en initiëren van culturele activiteiten die een zinvol gebruik c.q. zinvolle bestemming geven aan het monumentale kerkgebouw;
- : het verrichten van alle verdere handelingen die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk zijn.
De stichting tracht haar doel te verwezenlijken door:
- het geven van bekendheid aan de historische waarde van het achttiende-eeuwse kerkgebouw;
- jaarlijks alle bewoners van Grootschermer en directe omgeving te benaderen voor een donatie (onze donateurs) ten behoeve van het (indirect) bijdragen in het onderhoud van het monument;
- het bieden van accommodatie voor culturele activiteiten.
Het Podium onder de Toren is onze vaste huurder en verzorgt ieder jaar een achttal voorstellingen. Hiernaast is de kerk ook te huur voor andere culturele activiteiten door particulieren en bedrijven; - het openstellen van het kerkgebouw voor bezoekers, toeristen, etc. tijdens de maanden juni, juli en augustus wanneer de jaarlijkse exposities plaatsvinden en in september tijdens de Open Monumenten Dag;
- samenwerking aan te gaan met Stichting Vrienden van het Orgel, voor het in stand houden van het orgel uit 1867. Ook via voorgenoemde stichting wordt actief contact gezocht met leerlingen van het conservatorium te Amsterdam voor het bespelen van het orgel en het geven van orgelconcerten.
Dit jaar – muziekfietstocht “4de Muziek in de Polder”
Helaas moest vanwege de corona pandemie de muziekfietstocht worden uitgesteld.
Een nieuwe datum werd geprikt voor 1 juni 2021, daarna verzet naar 29 augustus 2021 en vervolgens naar Tweede Pinksterdag 2022.
Dit jaar – rouw en trouw
Het afgelopen jaar hebben er 2 rouwdiensten plaatsgevonden en 1 huwelijks- ceremonie.
Dit jaar – Orgelmentoraat
In 2020 is het orgelmentoraat officieel van start gegaan. Een aantal keer per jaar komen de afgevaardigden van de deelnemende kerken bij elkaar om o.a. de financiën te bespreken alsmede de voortgang van het orgelmentoraat. De Stichting Vrienden van het Orgel heeft hierin een overkoepelende en adviserende rol. De bijeenkomsten zijn zeer waardevol gebleken waar het gaat om elkaar te adviseren en te informeren op het gebied van orgelonderhoud.
Ook is inmiddels een concertcommissie opgericht met het doel om de orgels meer te laten bespelen en het klinkend erfgoed te behouden. Dit draagt ook zeker bij aan het in goede conditie houden van ons orgel. Op 9 oktober 2021 heeft Junko Sakakibara een orgelconcert gegeven op ons prachte Naber orgel. Zij is als organiste o.a. verbonden aan het Conservatorium in Amsterdam en de Waalse Kerk in Haarlem.
- Toekomst
Net als in voorgaande jaren is in 2021 veel aandacht besteed aan activiteiten die de algemene doelstelling waarborgen. Alle activiteiten worden geïnitieerd, georganiseerd en uitgevoerd door bestuursleden en vrijwilligers. Hieronder valt o.a.:
- Het beheer van de kerk
- Het bijwonen van door de gemeente Almaar georganiseerde bijenkomsten t.b.v. de Kerkenvisie en Monumentaal Erfgoed
- De kunstcommissie en de gastvrouwen en –heren tijdens de jaarlijkse exposities
- De werkgroep en vrijwilligers van 4de Muziek in de Polder
- De afgevaardigden van het bestuur voor deelname aan het orgelmentoraat
- De vrijwilligers van Podium onder de Toren t.b.v. culturele avonden
- Hand- en spandiensten verlenen bij een burgerlijk huwelijk of begrafenis
De Stichting is sterk afhankelijk van de inzet en baten van de vrijwilligers, bewoners en donateurs. Gelukkig is de bereidheid onder de bewoners groot genoeg om de vrijwillige diensten te verlenen. De groep vrijwilligers is vrij constant, nieuwe bewoners zijn vaak ook bereid om als vrijwilliger toe te treden of in ieder geval zo nu en dan een taak op zich te nemen.
De grote uitdaging is momenteel het vernieuwen van de fundering. Na inspectie van de huidige fundering is gebleken dat de eeuwenoude houten fundering is gaan rotten als gevolg van de lage waterstand. Het bestuur heeft inmiddels berekeningen laten maken door gespecialiseerde bedrijven en is tot de slotsom gekomen dat hiervoor een aanzienlijk geldbedrag nodig is. Dit is niet uit eigen middelen op te brengen. In 2022 zal worden begonnen met het aanschrijven van fondsen en het uitwerken van plannen om ook de bewoners van Grootschermer hierbij te betrekken. Inmiddels is door de gemeente een onherroepelijke bouwvergunning afgegeven en is bij de Provincie een subsidie aangevraagd voor het bedrag van € 162.800 (dit is 50% van het totaal begrote bedrag). Tevens is bij de gemeente Alkmaar een verzoek ingediend voor het verlenen van een subsidie van
€ 81.400,= (25% van het totaal begrote bedrag). Nog zelf te financieren door middel van fondsen, veiling, crowdfunding e.d. € 81.400,=.
2.2. Activiteiten
In 2021 hebben de volgende activiteiten plaatsgevonden:
- Podium onder de Toren
Helaas kon het Podium onder de Toren dit jaar maar 3 voorstellingen door laten gaan. De rest van het programma werd geannuleerd vanwege de strenge corona-maatregelen die door de regering werden afgekondigd. Normaal gesproken is er iedere maand een voorstelling van september tot en met mei, ca. 8 voorstellingen per seizoen. - Expositie
Gelukkig konden wij in 2021 wel weer als vanouds de exposities laten doorgaan in de zomermaanden.
Juni: Barbara Jonk (keramiek, beelden en schilderijen)
Juli: Elsbeth Pilz (fotografie) en Hester Pilz (objecten)
Augustus: Jan Scholtus (schilderijen) en Peter Stet (beelden)
De exposities zijn goed bezocht en dit leverde een mooi bedrag op voor de kerk.
- Schermer Kunstroute
Een tocht door de polder waar op meer dan 20 locaties kunst kan worden bewonderd en waarbij de kunstenaars zelf aanwezig zijn.
Ook dit jaar deden wij weer mee met de kunstroute, in het weekend van
21 en 22 augustus. In totaal zijn er ruim 3.000 enthousiaste bezoekers geregistreerd, waarvan er bijna 500 onze kerk bezochten! Daarmee was de belangstelling bijna even groot als in 2020, ondanks de corona-pandemie! - Open Monumentendag
Ondanks de corona-uitbraak mochten wij, evenals andere jaren, toch nog ruim 60 bezoekers ontvangen. De organisatie had ons ruim voorzien van beschermende maatregelen (handgel en wijzers voor een speciale routing). Wel betekende dit dat er extra vrijwilligers nodig waren voor controle aan de deur. - Goede Doelen Gids
Wij zijn inmiddels opgenomen in de lokale Goede Doelen Gids, een papieren en digitale “gids” om lokale organisaties onder de aandacht te brengen van donateurs, erflaters, bedrijven en serviceclubs die op zoek zijn naar een te steunen lokaal goed doel.
- Kerkenvisie
Ook dit jaar is er door het bestuur actief deelgenomen aan de besprekingen met de afdeling Erfgoed van de gemeente Alkmaar over de toekomstvisie van de kerken in onze gemeente. Helaas kon dit alleen via “Teams” en hebben wij duidelijk voor het voetlicht gebracht waar onze knelpunten zitten (onderhoud en subsidies). Ook hebben wij naar voren gebracht dat de kerk van belang is voor de sociale cohesie in het dorp en de omliggende omgeving. Wij zoeken ook actief naar samenwerking met andere kerken om onze kennis en ervaring te delen. Denk hierbij aan het orgelmentoraat en de muziektocht waarbij wij met andere kerken in onze omgeving optrekken.
- Organisatie
De Stichting tot Behoud van de Dorpskerk Grootschermer is ingeschreven in de Kamer van Koophandel onder nummer 41240876. De stichting heeft vanaf 1 januari 2008 de ANBI-status met bijbehorend RSIN 8160.36.111. De stichting is vrijgesteld van het doen van aangifte Vennootschapsbelasting.
Geïnteresseerden kunnen via onderstaande gegevens contact opnemen met de Stichting.
Bezoekadres: Postadres:
Zuideinde 5 F. Wiedijk Jzn straat 7
1843 JL Grootschermer 1843 JS Grootschermer
Secretaris: Marie-France Kiel-Colin
secretaris@dorpskerkgrootschermer.nl
Penningmeester: Roy Scholten
penningmeester@dorpskerkgrootschermer.nl
3.1. Bestuur
In 2021 heeft er een wijzigingen in het bestuur plaatsgevonden. Wegens ziekte heeft Hil Rabenberg nu (tijdelijk) de functie van Voorzitter overgenomen van
Jacob Blauw.
Voorzitter : Hill Rabenberg
Vicevoorzitter : Jacob Blauw
Penningmeester : Roy Scholten
Secretaris : Marie-France Kiel-Colin
Beheerder : Atie Jonker
Onderhoud/Renovatie : Martijn Jansen
Kunstcommissie : Bep Steenwinkel
3.2. Werknemers
De Stichting heeft geen werknemers in dienst. In 2021 heeft de Stichting mogen rekenen op de inzet van ca. 40 vrijwilligers.
- Jaarrekening
Jaarrekening 2021
In de bijlage vindt u de uitgebreide jaarrekening zoals opgesteld door onze penningmeester, de heer R. Scholten.
—————————————————————————————————————————————————————————-
JAARVERSLAG 2020
Stichting tot Behoud van de Dorpskerk Grootschermer
Bezoekadres: Zuideinde 5
1843 JL Grootschermer
secretaris@dorpskerkgrootschermer.nl
06 22 22 2 934
1. Verslag van het bestuur
Jaarlijks
In 2020 heeft de stichting zich in beginsel beziggehouden met het uitvoeren van haar algemene doelstelling:
1. : het bevorderen en initiëren van culturele activiteiten die een zinvol gebruik c.q. zinvolle bestemming geven aan het monumentale kerkgebouw;
2. : het verrichten van alle verdere handelingen die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk zijn.
De stichting tracht haar doel te verwezenlijken door:
⦁ het geven van bekendheid aan de historische waarde van het achttiende-eeuwse kerkgebouw;
⦁ jaarlijks alle bewoners van Grootschermer en directe omgeving te benaderen voor een donatie (onze donateurs) ten behoeve van het
(indirect) bijdragen in het onderhoud van het monument;
⦁ het bieden van accommodatie voor culturele activiteiten.
Het Podium onder de Toren is onze vaste huurder en verzorgt ieder jaar een achttal voorstellingen. Hiernaast is de kerk ook te huur voor andere culturele
activiteiten door particulieren en bedrijven;
⦁ het openstellen van het kerkgebouw voor bezoekers, toeristen, etc. tijdens de maanden juni, juli en augustus wanneer de jaarlijkse exposities plaatsvinden;
⦁ samenwerking aan te gaan met Stichting Vrienden van het Orgel, voor het in stand houden van het orgel uit 1867. Ook via voorgenoemde stichting wordt
actief contact gezocht met leerlingen van het conservatorium te Amsterdam voor het bespelen van het orgel en het geven van orgelconcerten.
Dit jaar – muziekfietstocht “4de Muziek in de Polder”
Helaas moest vanwege de corona pandemie de muziekfietstocht worden uitgesteld.
Een nieuwe datum werd geprikt voor 1 juni 2021, maar deze is inmiddels verzet naar 29 augustus 2021.
Dit jaar – rouw en trouw
Het afgelopen jaar hebben er 2 rouwdiensten plaatsgevonden.
Dit jaar – Orgelmentoraat
In 2020 is het orgelmentoraat officieel van start gegaan. Een aantal keer per jaar komen de afgevaardigden van de deelnemende kerken bij elkaar om o.a. de financiën te bespreken alsmede de voortgang van het orgelmentoraat. De Stichting Vrienden van het Orgel heeft hierin een overkoepelende en adviserende rol. De bijeenkomsten zijn zeer waardevol gebleken waar het gaat om elkaar te adviseren en te informeren op het gebied van orgelonderhoud. Ook is inmiddels een concertcommissie opgericht met het doel om de orgels meer te laten bespelen. Dit draagt ook zeker bij aan het in goede conditie houden van ons orgel.
2. Toekomst
Net als in voorgaande jaren is in 2020 veel aandacht besteed aan activiteiten die de algemene doelstelling waarborgen. Alle activiteiten worden geïnitieerd, georganiseerd en uitgevoerd door bestuursleden en vrijwilligers. Hieronder valt o.a.:
⦁ Het beheer van de kerk
⦁ Het bijwonen van door de gemeente Almaar georganiseerde bijenkomsten t.b.v. de Kerkenvisie en Monumentaal Erfgoed
⦁ De kunstcommissie
* De gastvrouwen en –heren tijdens de jaarlijkse exposities
⦁ De werkgroep en vrijwilligers van 4de Muziek in de Polder
⦁ De vrijwilligers van Podium onder de Toren
⦁ Hand- en spandiensten verlenen bij een burgerlijk huwelijk of begrafenis
De Stichting is sterk afhankelijk van de inzet en baten van de vrijwilligers, bewoners en donateurs. Gelukkig is de bereidheid onder de bewoners groot genoeg om de vrijwillige diensten te verlenen. De groep vrijwilligers is vrij constant, nieuwe bewoners zijn vaak ook bereid om als vrijwilliger toe te treden of in ieder geval zo nu en dan een taak op zich te nemen.
De grote uitdaging is momenteel het vernieuwen van de fundering. Na inspectie van de huidige fundering is gebleken dat de eeuwenoude houten fundering is gaan rotten als gevolg van de lage waterstand. Het bestuur heeft inmiddels berekeningen laten maken door gespecialiseerde bedrijven en is tot de slotsom gekomen dat hiervoor een aanzienlijk geldbedrag nodig is. Dit is niet uit eigen middelen op te brengen. In 2021 zal worden begonnen met het aanschrijven van fondsen en het uitwerken van plannen om ook de bewoners van Grootschermer hierbij te betrekken, voor zover de corona maatregelen dit toelaten. In november 2020 is Hilbrandt Rabenberg toegetreden tot het bestuur. Hij zal zich voornamelijk bezighouden met het werven van fondsen.
2.2. Activiteiten
In 2020 hebben de volgende activiteiten plaatsgevonden:
⦁ Jongerenvereniging You Too
Begin januari heeft de jongerenvereniging You Too uit Grootschermer een nieuwjaarsbijeenkomst gehouden voor alle kinderen en ouders van de groepen 1 en 2 (kinderen vanaf 10 jaar tot en met 14 jaar).
⦁ Optreden Niels van der Gulik
Op 1 maart 2020 speelde Niels van der Gulik de voorstelling “ik blijf hier!”, een ode aan Ramses Shaffy, georganiseerd door een bewoner uit Grootschermer. De voorstelling is goed bezocht door mensen uit Grootschermer en omgeving. Alle kaarten waren verkocht.
⦁ Podium onder de Toren
Helaas kon het Podium onder de Toren dit jaar maar 3 voorstellingen door laten gaan. De rest van het programma werd geannuleerd vanwege de strenge corona-maatregelen die door de regering werden afgekondigd. Normaal gesproken is er iedere maand een voorstelling van september tot en met mei.
⦁ Expositie
Helaas kwamen vanwege de corona-uitbraak dit jaar de exposities van juni en juli te vervallen. Van 22 augustus t/m 13 september is er wel geëxposeerd door Ton Vroman (schilderijen) en Elzelien Jansen(beelden).
⦁ Filmopname orgel
Begin juli is er een film met geluidsopnamen gemaakt van ons orgel op initiatief van Stichting Vrienden van het Orgel. Na een korte introductie over onze kerk volgt een orgelconcert van ca. 18 minuten door organist Victor Baena de la Torre, een leerling van het conservatorium in Amsterdam. Het concert kan worden beluisterd op onze website (home page onder het kopje “Agenda””).
⦁ Schermer Kunstroute
Een tocht door de polder waar op 22 locaties kunst kan worden bewonderd en waarbij de kunstenaars zelf aanwezig zijn.
Ook dit jaar deden wij weer mee met de kunstroute, in het weekend van 22 en 23 augustus. In totaal zijn er ruim 3.200 enthousiaste bezoekers geregistreerd, waarvan er ruim 500 onze kerk bezochten! Daarmee overtroffen we zelfs de belangstelling van 2019. In verband met de coronavoorschriften ontvingen wij van het organisatie-comité voldoende aanvullende materialen om veilig bezoek te garanderen. Zelf hadden wij voldoende vrijwilligers ingezet om alles in goede banen te leiden.
⦁ Open Monumentendag
Ondanks de corona-uitbraak mochten wij toch nog 62 bezoekers ontvangen, dit is gelijk aan het gemiddelde van de afgelopen jaren! De gemeente Alkmaar had ons ruim voorzien van beschermende maatregelen (handgel, mondkapjes en wijzers voor een speciale routing). Wel betekende dit dat er extra vrijwilligers nodig waren voor controle aan de deur.
⦁ Goede Doelen Gids
In oktober is door de Stichting Goede Doelen Alkmaar een avond georganiseerd om de Goede Doelen Gids te presenteren. Deze stichting is ontstaan in december 2019 op initiatief van Rotary Alkmaar De Waag. Het doel van de lokale goededoelengids is om lokale organisaties onder de aandacht te brengen van donateurs, erflaters, bedrijven en serviceclubs die op zoek zijn naar een te steunen lokaal goed doel. Ook onze kerk is opgenomen in de Goede Doelen Gids en het eerste exemplaar is inmiddels uitgereikt aan de burgemeester van Alkmaar, Emile Roemer. Er is zowel een digitale versie als een papieren versie beschikbaar, die op zoveel mogelijk relevantie plekken zal worden neergelegd zoals bij notarissen en huisartsen. Met name uit nalatenschappen worden veel donaties verwacht.
⦁ Onderhoud Toren
Afgelopen najaar is er groot onderhoud aan de toren gepleegd, wat een groot deel van ons budget heeft opgeslokt. Mede naar aanleiding van de rapportage van de Monumentenwacht is door het bestuur besloten dat onderhoud echt niet langer kon worden uitgesteld. Niet alleen is de toren weer van een nieuwe laag verf voorzien, ook de toegangsdeuren moesten worden aangepakt. Na het afschuren van de bovenste verflagen bleek dat er toch meer verrotte delen waren dan gedacht. Dit was wel enigszins een tegenvaller, maar de deuren konden gelukkig toch nog worden gerestaureerd. Verdere schade aan de gevel, zoals gerapporteerd in het monumentenwachtrapport, viel daarentegen mee. Verder is ook het slot van de voordeur gerepareerd. Ook zat er zwam in de spitsvoet, maar deze is inmiddels professioneel verwijderd en is het hout daar vernieuwd.
⦁ Kerkenvisie
Ook dit jaar is er door het bestuur actief deelgenomen aan de besprekingen met de afdeling Erfgoed van de gemeente Alkmaar over de toekomstvisie van de kerken in onze gemeente. Via “Teams” hebben 4 bestuursleden deelgenomen aan de discussies hieromtrent en duidelijk voor het voetlicht gebracht waar onze knelpunten zitten (onderhoud en subsidies). Ook hebben wij naar voren gebracht dat de kerk van belang is voor de sociale cohesie in het dorp en de omliggende omgeving. Wij zoeken ook actief naar samenwerking met andere kerken om onze kennis en ervaring te delen. Denk hierbij aan het orgelmentoraat en de muziektocht waarbij wij met andere kerken in onze omgeving optrekken.
3. Organisatie
De Stichting tot Behoud van de Dorpskerk Grootschermer is ingeschreven in de Kamer van Koophandel onder nummer 41240876.
De stichting heeft vanaf 1 januari 2008 de ANBI-status met bijbehorend RSIN 8160.36.111. De stichting is vrijgesteld van het doen van
aangifte Vennootschapsbelasting.
Geïnteresseerden kunnen via onderstaande gegevens contact opnemen met de Stichting.
Bezoekadres: Postadres:
Zuideinde 5 F. Wiedijk Jzn straat 7
1843 JL Grootschermer 1843 JS Grootschermer
Secretaris: Marie-France Kiel-Colin
secretaris@dorpskerkgrootschermer.nl
Penningmeester: Roy Scholten
penningmeester@dorpskerkgrootschermer.nl
3.1. Bestuur
In 2020 heeft er een tweetal wijzigingen in het bestuur plaatsgevonden. Bep Steenwinkel heeft namens de kunstcommissie plaatsgenomen in het bestuur. Tevens mochten wij een nieuw bestuurslid verwelkomen: Hilbrandt Rabenberg. Hij zal zich voornamelijk gaan bezighouden met fondsen-werving.
Voorzitter : Jacob Blauw
Penningmeester : Roy Scholten
Secretaris : Marie-France Kiel-Colin
Beheerder : Atie Jonker
Onderhoud/Renovatie : Martijn Jansen
Kunstcommissie : Bep Steenwinkel
Fondsenwerving : Hil Rabenberg
3.2. Werknemers
De Stichting heeft geen werknemers in dienst. In 2020 heeft de Stichting mogen rekenen op de inzet van ca. 30 vrijwilligers.
4. Jaarrekening
Hieronder vindt u de uitgebreide jaarrekening zoals opgesteld door onze penningmeester, de heer R. Scholten.
jaarrekening 2020
———————————————————————————————————————————————————
JAARVERSLAG 2019
Stichting tot Behoud van de Dorpskerk Grootschermer
Bezoekadres: Zuideinde 5
1843 JL Grootschermer
secretaris@dorpskerkgrootschermer.nl
06 22 22 2 934
Verslag van het bestuur
1. Jaarlijks
In 2019 heeft de stichting zich in beginsel beziggehouden met het uitvoeren van haar algemene doelstelling:
- : het bevorderen en initiëren van culturele activiteiten die een zinvol gebruik c.q. zinvolle bestemming geven aan het monumentale
kerkgebouw; - : Het verrichten van alle verdere handelingen die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk zijn.
De stichting tracht haar doel te verwezenlijken door:
- het geven van bekendheid aan de historische waarde van het achttiende-eeuwse kerkgebouw;
- jaarlijks alle bewoners van Grootschermer en directe omgeving te benaderen voor een donatie (onze donateurs) ten behoeve van het (indirect) bijdragen in het onderhoud van het monument;
- het bieden van accommodatie voor culturele activiteiten.
Het Podium onder de Toren is onze vaste huurder en verzorgt ieder jaar een achttal voorstellingen. Hiernaast is de kerk ook te huur voor andere culturele activiteiten door particulieren en bedrijven; - het openstellen van het kerkgebouw voor bezoekers, toeristen, etc. tijdens de maanden juni, juli en augustus wanneer de jaarlijkse exposities plaatsvinden;
- samenwerking aan te gaan met Stichting Vrienden van het Orgel, voor het in stand houden van het orgel uit 1867. Ook via voorgenoemde stichting wordt actief contact gezocht met leerlingen van het conservatorium te Amsterdam voor het bespelen van het orgel en het geven van orgelconcerten.
Dit jaar – muziekfietstocht “4de Muziek in de Polder”
In september van dit jaar is voor het eerst het evenement “4de Muziek in de Polder” georganiseerd, een fietstocht langs 4 kerken in de voormalige gemeente Schermer waarbij in iedere kerk een ander optreden plaatsvond. Doelstelling hierbij was om de dorpsbewoners te betrekken bij hun kerken. Tevens wilden wij de bewoners van Alkmaar, waar de Schermer sinds 2016 ook toebehoort, laten ondervinden wat een waardevol erfgoed zij in hun “achtertuin” hebben. Door middel van een tweetal subsidies en het heffen van entreegeld zijn de kosten afgedekt.
Dit jaar – rouw en trouw
Vanwege een vijftal begrafenissen en één bruiloft is de kerk in 2019 gebruikt voor één van de oorspronkelijke doeleinden, namelijk rouw- en trouwdiensten. Door hiervoor een marktconforme prijs te vragen, is een positieve bijdrage gedaan aan de inkomsten. Na aftrek van de verwarmingskosten is er een klein positief saldo ontstaan.
Dit jaar – Orgelmentoraat
Er is een begin gemaakt met de samenwerking tussen de Dorpskerk, een zestal kerken uit de omgeving met historisch orgel en de stichting Vrienden van het Orgel uit Alkmaar. Na een aantal bijeenkomsten is besloten de handen ineen te slaan en gezamenlijk een orgelmentoraat op te richten. Stichting Vrienden van het Orgel luidde de noodklok; veel (historische) orgels dreigen in verval te raken als ze te weinig worden bespeeld en gemonitord. Ieder van de zes kerken krijgt een eigen orgelmentor die minimaal één maal per jaar het orgel bespeelt en controleert op eventuele gebreken. Hierna volgt een advies voor eventueel onderhoud. Om deze mentoren financieel te kunnen ondersteunen wordt in 2020 het orgelmentoraat-loket opgericht. Afgevaardigden van de deelnemende kerken nemen hierin zitting om de financiën te bespreken alsmede de voortgang van het orgelmentoraat. De Stichting Vrienden van het Orgel zal hierin een leidende rol hebben.
2. Toekomst
Net als in voorgaande jaren is in 2019 veel aandacht besteed aan activiteiten die de algemene doelstelling waarborgen. Alle activiteiten worden geïnitieerd, georganiseerd en uitgevoerd door bestuursleden en vrijwilligers. Hieronder valt o.a.:
- Het beheer van de kerk
- Het bijwonen van door de gemeente Almaar georganiseerde bijenkomsten t.b.v. de Kerkenvisie en Monumentaal Erfgoed
- De kunstcommissie
- De gastvrouwen en –heren tijdens de jaarlijkse exposities
- De werkgroep en vrijwilligers van 4de Muziek in de Polder
- De vrijwilligers van Podium onder de Toren
- Hand en spandiensten verlenen bij een burgerlijk huwelijk of begrafenis
- Het openstellen voor publiek tijdens de nationale Monumentendag
De Stichting is sterk afhankelijk van de inzet en baten van de vrijwilligers, bewoners en donateurs. Gelukkig is de bereidheid onder de bewoners groot genoeg om de vrijwillige diensten te verlenen. De groep vrijwilligers is vrij constant, nieuwe bewoners zijn vaak ook bereid om als vrijwilliger toe te treden of in ieder geval zo nu en dan een taak op zich te nemen.
De grote uitdaging is momenteel het vernieuwen van de fundering. Na inspectie van de huidige fundering is gebleken dat de eeuwenoude houten fundering is gaan rotten als gevolg van de lage waterstand. Het bestuur heeft inmiddels berekeningen laten maken door gespecialiseerde bedrijven en is tot de slotsom gekomen dat hiervoor een aanzienlijk geldbedrag nodig is. Dit is niet uit eigen middelen op te brengen. In 2020 zal worden begonnen met het aanschrijven van fondsen en het uitwerken van plannen om ook de bewoners van Grootschermer bij dit project te betrekken.
2.2. Activiteiten
In 2019 hebben de volgende nieuwe activiteiten plaatsgevonden:
- Muziekfietstocht “4de Muziek in de Polder”
In samenwerking met de kerken van Schermerhorn, Stompetoren en Noordeinde is een fietstocht langs de kerken georganiseerd, waarbij in elke kerk vier keer een optreden plaatsvindt, om 13.00 uur, 14.00 uur, 15.00 uur en 1600 uur. De artiesten blijven in de kerken, de bezoekers fietsen na het optreden naar de volgende kerk, naar het volgende optreden.
- Orgeltocht
In juli is onder de bezielende leiding van organist Willem Poot een orgelconcert met lezing gehouden in de kerk van Grootschermer. Dit was onderdeel van een reeks van drie concerten. De eerst ’s ochtends in de Noordeinder Vermaning, vervolgens in Grootschermer en tenslotte in de Grote Kerk van Schermerhorn.
- Rondleiding basisschool
Vanwege het onderwerp “Geloof” dat op de plaatselijke basisschool werd behandeld kregen de groepen 4 t/m 8 een rondleiding door de kerk. Aangezien het een openbare basisschool betreft is er nadrukkelijk stilgestaan bij het christelijk geloof en de gebruiken in de kerk. De kinderen is uitgelegd wat een dominee is en waarvoor bijvoorbeeld de collectezakjes dienen. Aan de hand van een doopjurk is uitgelegd waartoe het dopen dient en hoe dat in zijn werk gaat. Ook het bestijgen van de preekstoel en een kijkje bij het orgel behoorde tot het programma. De kinderen waren erg onder de indruk.
3. Organisatie
De Stichting tot Behoud van de Dorpskerk Grootschermer is ingeschreven in de Kamer van Koophandel onder nummer 41240876.
De stichting heeft vanaf 1 januari 2008 de ANBI-status met bijbehorend RSIN 8160.36.111. De stichting is vrijgesteld van het doen
van aangifte Vennootschapsbelasting.
Geïnteresseerden kunnen via onderstaande gegevens contact opnemen met de Stichting.
Bezoekadres: Postadres:
Zuideinde 5 F. Wiedijk Jzn straat 7
1843 JL Grootschermer 1843 JS Grootschermer
Secretaris: Marie-France Kiel-Colin
secretaris@dorpskerkgrootschermer.nl
Penningmeester: Roy Scholten
penningmeester@dorpskerkgrootschermer.nl
3.1. Bestuur
In 2019 heeft er een tweetal wijzigingen in het bestuur plaatsgevonden. Penningmeester Marion Klinkhamer is in juli
opgevolgd door Roy Scholten. Na vertrek (wegens verhuizing) van voorzitter Ben Geersema is zijn functie
vanaf 1 november ingevuld door Jacob Blauw. Wij zijn Marion en Ben dankbaar voor hun inzet en erkentelijk voor het werk
voor de stichting.
Voorzitter : Jacob Blauw
Penningmeester : Roy Scholten
Secretaris : Marie-France Kiel-Colin
Beheerder : Atie Jonker
Onderhoud/Renovatie : Martijn Jansen
Kunstcommissie : Jacobien Kolk
3.2. Werknemers
De Stichting heeft geen werknemers in dienst. In 2019 heeft de Stichting mogen rekenen op de inzet van ca. 25 vrijwilligers.
4. Jaarrekening
Jaarrekening: